Autor(en)
Goetvinck Karla
Ursprung

Documentatiecentrum Vlaamse Rand, Rand-abc-fiche, 2008

Organisation
Documentatiecentrum Vlaamse Rand
Jahr
2008
Sprache
NL
fiche

Objectieven

Het Gewestelijk ExpresNet beoogt de uitbouw van een geïntegreerd netwerk van voorstedelijke verbindingen per trein en bus in een straal van ongeveer 30 km rond Brussel. Het GEN heeft een maximale stimulering van het openbaarvervoergebruik van, naar, in en rond de hoofdstad als doel.

Het GEN-aanbod spitst zich vooral toe op de bediening van een aantal multimodale groeipolen. In deze zones wordt het locale steden- en wegenbeleid afgestemd op verschillende vormen van vervoer. Concreet gaat het om de Noord-Zuidverbinding, de wijk van de Europese instellingen in het oosten van Brussel en de luchthaven van Zaventem. Deze drie polen worden verzekerd van een hoogwaardig net voor middellange afstanden.

kaart gewestelijk expresnet brussel

Netkaart Infrabel

Door op de kaart te klikken, komt u terecht op de grotere kaart van Infrabel. Via deze kaart kan u verdere detailinformatie verkrijgen.

Geïntegreerd netwerk

Een fijnmazig web van lokale spoorverbindingen zal het raamwerk vormen van het toekomstige voorstadsnet. Deze treinverbindingen worden aangevuld met GEN-buslijnen, zodat ook de gebieden ontsloten worden waar de trein niet langskomt. De GEN-treinen zullen een op zichzelf staand netwerk vormen. Het is bovendien de bedoeling dat deze treinen op aparte sporen zullen ingezet worden.

De NMBS voegt het GEN-aanbod dus in naast het reeds bestaande aanbod. Hierbij tracht men om het treinaanbod van het GEN zo goed mogelijk in te passen in het aanbod van sneltreinen (IC- en IR-treinen), zodat vlotte aansluitingen verzekerd zijn in de multimodale polen. Verder worden goede aansluitingen voorzien tussen trein, tram, metro en bus, zodat de verschillende vervoersmodi binnen de GEN-zone elkaar onderling aanvullen.

Tarifaire eenmaking

Op 31 mei 2006 werd een protocolakkoord ondertekend door de verschillende ministers van Mobiliteit en de staatssecretaris van Overheidsbedrijven voor de ontwikkeling van een interoperabel ticket. Het akkoord heeft de ambitieuze doelstelling om tegen 2010 de toegang tot het openbaar vervoer via één enkel ticket tot stand te brengen voor alle openbare vervoersmaatschappijen van België. In dit kader werd door de drie gewestelijke ministers van mobiliteit in juli 2008 de ‘Ubi Go’-kaart voorgesteld aan pers en publiek. Deze elektronische chipkaart zal geldig zijn voor alle openbare vervoersnetten in ons land.

Met de ontwikkeling van een eenvormig systeem op nationaal niveau is het onnodig om een vervoersbewijs te creëren dat enkel bestemd is voor het GEN-net. Daarom werd beslist om binnen de Brusselse context het accent te leggen op de afgifte van compatibele vervoersbewijzen op het grondgebied van het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest en de omliggende regio’s. De lancering van de elektronische Mobib-pass van de MIVB in mei 2008 leunt aan bij dit beleid.

Hoge frequentie en amplitude

In de configuratie van het GEN wordt een gegarandeerde minimale amplitude vooropgesteld van 20 uur per kalenderdag. Dit houdt in dat de stations in de multimodale polen (zie supra) bediend worden van 5 uur tot 1 uur op werkdagen en van 6 uur tot 2 uur op zaterdagen, zon- en feestdagen.

Tijdens de piekuren wordt gestreefd naar een minimumfrequentie van één GEN-trein om het kwartier. Buiten de spitsuren bedraagt de richtfrequentie 30 minuten. Deze hoge frequenties vormen een belangrijke voorwaarde voor het bereiken van de mobiliteitsdoelstellingen van het GEN-plan.

Begeleidende maatregelen

Essentieel voor het welslagen van het GEN zijn de begeleidende randvoorwaarden, die integraal deel uitmaken van het project. Het gaat om ingrepen op het vlak van het parkeerbeleid, de intermodaliteit (het gebruik van verschillende vervoersmiddelen voor een verplaatsing), de commerciële snelheid van het openbaar vervoer en de wegencategorisering. Vooral de invoering van betalend parkeren op straat en in openbare parkings in Brussel blijkt een belangrijke rol te spelen in de terugdringing van het autogebruik en de stimulering van het openbaarvervoergebruik.


Meer informatie

De initiële timing van het GEN-project was gericht op 2012. Ondertussen is de volledige afwerking en ingebruikneming van het GEN-netwerk verschoven naar de toekomst. Voor meer informatie kan je terecht op de site van Infrabel. Hier vind je ook gedetailleerde informatie rond de fasering en de voortgang van de werken aan de verschillende GEN-spoorlijnen.


Andere GEN-links

Veröffentlichungsart
Karte
Kategorie
Kommunikation und Transport
Mobilität
Region
Vlaamse Rand
Region Brüssel-Hauptstadt
Share this