Documentatiecentrum Vlaamse Rand, Rand-ABC-fiche, 2010

Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn bouwt daarom aan het Brabantnet, een netwerk van openbaar vervoer naar en rond de hoofdstad. Bij De Lijn gaat dat dan natuurlijk over buslijnen, maar ook over nieuwe tramlijnen.
4 mogelijke nieuwe tramlijnen
De Lijn onderzocht 4 mogelijke nieuwe verbindingen. Een 'Ringtram' tussen Jette en Tervuren, via Vilvoorde en de luchthaven, om de drukke Noorderring te ontlasten. En drie verbindingen naar Brussel, vanuit Ninove (westen), Boom (noorden) en Heist-op-den-Berg (noordoosten), drie assen die niet worden ontsloten door de NMBS.
3 deeltracés krijgen prioriteit
Op basis van een analyse van de maatschappelijke kosten en baten (MKBA) zijn nu 2 deeltracés geschrapt: er komt geen aftakking van de lijn Ninove-Brussel naar Leerbeek. En de noordoostelijke tram zal niet tot Heist-op-den-Berg rijden, maar hoogstens tot Haacht.
Voor elk van de 4 onderzochte lijnen zijn de baten groter dan de kosten, zo blijkt uit het onderzoek. 3 deeltracés scoren het best en worden prioritair uitgewerkt: de 'Ringtram' tussen Jette en Zaventem, de noordoostelijke verbinding van Brussel met de luchthaven, en de noordelijke verbinding van Brussel naar Willebroek langs de A12. De westelijke lijn van Brussel naar Ninove en de deeltracés van Haacht naar de luchthaven (noordoostelijk), van Willebroek naar Boom/Bornem (noordelijk) en van Zaventem naar Tervuren ('Ringtram') worden verder onderzocht.
Operationeel in 2020
Met de aanleg van de prioritaire verbindingen wil De Lijn snel gaan: de vervoersmaatschappij wil ze in gebruik nemen in 2020. De Brusselse Hoofdstedelijke Regering gaf al een positief advies. Momenteel overlegt De Lijn met lokale overheden over tracés en fasering, legt ze de laatste hand aan de plan-milieueffectrapportage (plan-MER) en de tracéstudies en organiseert ze informatietentoonstellingen in de betrokken gemeenten. Volgens de plannen zou het plan-MER nog deze zomer goedgekeurd worden. De Lijn hoopt dat de Vlaamse Regering deze herfst haar beslissing neemt over de definitieve tracés. En dat in 2017 de stedenbouwkundige vergunningen rond zijn, zodat de bouw kan starten. Aan de aanleg hangt een prijskaartje van 500 miljoen euro.
Meer lezen
- www.brabantnet.be
- Mobiliteitsvisie 2020
- de oude Buurtspoorwegen rond Brussel
Karla Goetvinck