Auteur(s)
Goetvinck Karla
Source

Documentatiecentrum Vlaamse Rand, Rand-ABC-fiche, 2010

Organisation
Documentatiecentrum Vlaamse Rand
Année
2010
Langue
NL
Rand-abc fiche
Elke dag pendelen ruim 400.000 mensen naar Brussel. Soms doen ze dat met de fiets, de trein of de bus, vaak doen ze dat met de auto. Die keuzes hebben grote gevolgen: 10 van de 16 snelwegstroken met structurele files liggen in Vlaams-Brabant en op de Ring rond Brussel. Er is sprake van de nood aan 'modal shift' (Engels voor een verschuiving naar andere vervoerswijzen), maar die kan enkel slagen wanneer andere vervoerswijzen een volwaardig alternatief voor de auto zijn.

Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn bouwt daarom aan het Brabantnet, een netwerk van openbaar vervoer naar en rond de hoofdstad. Bij De Lijn gaat dat dan natuurlijk over buslijnen, maar ook over nieuwe tramlijnen.

4 mogelijke nieuwe tramlijnen

De Lijn onderzocht 4 mogelijke nieuwe verbindingen. Een 'Ringtram' tussen Jette en Tervuren, via Vilvoorde en de luchthaven, om de drukke Noorderring te ontlasten. En drie verbindingen naar Brussel, vanuit Ninove (westen), Boom (noorden) en Heist-op-den-Berg (noordoosten), drie assen die niet worden ontsloten door de NMBS.

kaart brabantnet buurtspoorwegen

 

3 deeltracés krijgen prioriteit

Op basis van een analyse van de maatschappelijke kosten en baten (MKBA) zijn nu 2 deeltracés geschrapt: er komt geen aftakking van de lijn Ninove-Brussel naar Leerbeek. En de noordoostelijke tram zal niet tot Heist-op-den-Berg rijden, maar hoogstens tot Haacht.
Voor elk van de 4 onderzochte lijnen zijn de baten groter dan de kosten, zo blijkt uit het onderzoek. 3 deeltracés scoren het best en worden prioritair uitgewerkt: de 'Ringtram' tussen Jette en Zaventem, de noordoostelijke verbinding van Brussel met de luchthaven, en de noordelijke verbinding van Brussel naar Willebroek langs de A12. De westelijke lijn van Brussel naar Ninove en de deeltracés van Haacht naar de luchthaven (noordoostelijk), van Willebroek naar Boom/Bornem (noordelijk) en van Zaventem naar Tervuren ('Ringtram') worden verder onderzocht.

Operationeel in 2020

Met de aanleg van de prioritaire verbindingen wil De Lijn snel gaan: de vervoersmaatschappij wil ze in gebruik nemen in 2020. De Brusselse Hoofdstedelijke Regering gaf al een positief advies. Momenteel overlegt De Lijn met lokale overheden over tracés en fasering, legt ze de laatste hand aan de plan-milieueffectrapportage (plan-MER) en de tracéstudies en organiseert ze informatietentoonstellingen in de betrokken gemeenten. Volgens de plannen zou het plan-MER nog deze zomer goedgekeurd worden. De Lijn hoopt dat de Vlaamse Regering deze herfst haar beslissing neemt over de definitieve tracés. En dat in 2017 de stedenbouwkundige vergunningen rond zijn, zodat de bouw kan starten. Aan de aanleg hangt een prijskaartje van 500 miljoen euro.


Meer lezen

Karla Goetvinck

Type de publication
Carte
Catégorie
Mobilité
Région
Vlaamse Rand
Share this