BRIO-matrixfiche, januari 2018
Inleiding
Door middel van interviews met burgemeesters uit de 19 gemeenten en een online bevraging bij zo’n 200 stakeholders ging BRIO in samenwerking met documentatiecentrum Vlaamse Rand op zoek naar wat er leeft in en om de Rand. De bedoeling van het onderzoek was de diversiteit aan ideeën en opvattingen over de Rand in kaart te brengen, de uitdagingen en troeven na te gaan en de beleidsprioriteiten voor de toekomst. In deze fiche worden de krachtlijnen van de stakeholdersbevraging uiteengezet. De vragenlijst werd geïnspireerd door de thema’s die in de interviews met de burgemeesters werden aangehaald en werd verspreid onder een bredere groep van actoren uit de Vlaamse Rand: gemeenteraadsleden, administraties, intercommunales, actiegroepen, media, etc. De resultaten zijn uiteraard niet representatief voor de mening van de bewoners van de Rand.
Profiel van de respondenten
|
Typologie
|
Aantal
(Kolom%)
|
Vrouwen
(%tov Mannen)
|
Gemiddelde leeftijd
|
Universitair
(% tov andere opleidingsniveau’s)
|
|
Politici
|
29,6%
|
34,5%
|
56,6 jaar
|
24,1%
|
|
Ambtenaren
|
43,2%
|
48,2%
|
44,1 jaar
|
63,0%
|
|
Burgers
|
27,2%
|
43,4%
|
65,4 jaar
|
46,0%
|
Meest typerend kenmerk voor de Rand: drie antwoorden scoren stuk hoger dan de rest
|
Kenmerk
|
Aantal
|
Kenmerk
|
Aantal
|
|
Instroom van anderstaligen
|
22,1%
|
Hooggeschoolde bevolking
|
2,9%
|
|
Negatief effect BHG
|
18,6%
|
Rijk cultureel aanbod
|
2,9%
|
|
Mobiliteit
|
16,2%
|
Milieuproblemen
|
2,0%
|
|
Groen karakter
|
4,9%
|
Authentiek en dorps karakter
|
1,5%
|
|
Aangename leefomgeving
|
4,9%
|
Werkgelegenheid
|
1,5%
|
|
Nood investering huisvesting
|
4,9%
|
Voldoende welzijnsvoorzieningen
|
1,5%
|
|
Positief effect BHG
|
4,4%
|
Criminaliteit
|
1,5%
|
|
Nood investering welzijn
|
4,4%
|
Rijk verenigingsleven
|
1,0%
|
|
Nood investering onderwijs
|
3,9%
|
Verstedelijking
|
1,0%
|
Minst typerend kenmerk van de Vlaamse Rand
|
Kenmerk
|
Aantal
|
Kenmerk
|
Aantal
|
|
Positief effect BHG
|
15,3%
|
Werkgelegenheid
|
4,0%
|
|
Authentiek en dorps karakter
|
14,4%
|
Instroom van anderstaligen
|
3,5%
|
|
Criminaliteit
|
9,4%
|
Nood investering huisvesting
|
3,0%
|
|
Milieuproblemen
|
8,9%
|
Aangename leefomgeving
|
3,0%
|
|
Voldoende welzijnsvoorzieningen
|
7,9%
|
Nood investering welzijn
|
2,5%
|
|
Negatief effect BHG
|
6,9%
|
Nood investering onderwijs
|
2,5%
|
|
Hooggeschoolde bevolking
|
5,0%
|
Rijk verenigingsleven
|
2,0%
|
|
Mobiliteit
|
4,5%
|
Groen karakter
|
1,5%
|
|
Aanbod onderwijs
|
4,5%
|
Rijk cultureel aanbod
|
1,0%
|
Wat zijn de belangrijkste troeven?
|
Troef
|
Gemiddelde
|
Politici
|
Ambtenaren
|
Burgers
|
|
Groen karakter
|
8,56
|
8,73
|
8,26
|
8,82
|
|
Ligging bij Brussel
|
8,48
|
8,42
|
8,83
|
8,00
|
|
Aanbod sport & cultuur
|
8,12
|
8,55
|
7,87
|
7,98
|
|
Onderwijs
|
8,09
|
8,64
|
7,55
|
8,29
|
|
Werkgelegenheid
|
8,05
|
8,37
|
7,69
|
8,20
|
|
Milieu – open ruimte
|
8,00
|
8,58
|
7,36
|
8,32
|
|
Verenigingsleven*
|
7,79
|
8,38
|
7,55
|
7,46
|
|
Dorps karakter
|
7,53
|
8,02
|
6,90
|
8,02
|
|
Kwaliteit huisvesting
|
7,46
|
8,08
|
6,94
|
7,50
|
|
Veilige woonomgeving
|
7,06
|
7,74
|
6,50
|
7,07
|
|
Financiën gemeenten*
|
6,78
|
7,50
|
6,45
|
6,40
|
|
Bevolkingssamenstelling
|
6,59
|
6,90
|
6,38
|
6,61
|
|
Relatie burger-beleid
|
6,31
|
6,91
|
5,99
|
6,04
|
|
Mobiliteit
|
5,69
|
6,26
|
5,03
|
5,63
|
| Betaalbare huisvesting* | 5,03 | 6,24 | 4,46 | 4,40 |
Uitdagingen
|
Uitdaging
|
Gemiddelde
|
Politici
|
Ambtenaren
|
Burgers
|
|
Mobiliteit
|
9,60
|
9,67
|
9,63
|
9,48
|
|
Onderwijs
|
8,99
|
9,10
|
8,75
|
9,18
|
|
Groen karakter
|
8,91
|
9,23
|
8,57
|
9,07
|
|
Huisvesting
|
8,87
|
8,93
|
8,57
|
9,20
|
|
Taal en culturele identiteit bewaren
|
8,74
|
9,38
|
7,76
|
8,57
|
|
Milieu en open ruimte
|
8,53
|
8,75
|
8,10
|
8,88
|
|
Welzijn
|
8,50
|
8,57
|
8,24
|
8,77
|
|
Leefbaarheid*
|
8,43
|
9,20
|
7,76
|
8,57
|
|
Verenigingsleven
|
8,32
|
8,64
|
7,70
|
8,84
|
|
Veiligheid
|
8,22
|
8,92
|
7,46
|
8,59
|
|
Armoede
|
8,17
|
8,25
|
7,97
|
8,34
|
|
Bevolkingsgroei
|
7,96
|
8,44
|
7,61
|
8,00
|
|
Dorps karakter
|
7,93
|
8,67
|
7,27
|
8,14
|
|
Financiën gemeente
|
7,91
|
8,49
|
7,36
|
8,04
|
|
Criminaliteit
|
7,78
|
8,42
|
7,19
|
7,93
|
|
Kloof burger-beleid
|
7,76
|
8,26
|
7,19
|
8,07
|
|
Vergrijzing
|
7,56
|
8,10
|
6,88
|
7,93
|
|
Communautaire rust
|
7,26
|
7,87
|
6,52
|
7,63
|
Welke beleidsdomeinen verdienen meer aandacht?
|
Beleidsdomein
|
Aantal
|
Beleidsdomein
|
Aantal
|
|
Mobiliteit
|
36,5%
|
Milieu
|
3,6%
|
|
Integratie en inburgering
|
25,9%
|
Cultuur en sport
|
3,6%
|
|
Huisvesting
|
7,6%
|
Veiligheid
|
3,0%
|
|
Armoedebestrijding
|
6,6%
|
Werkgelegenheid
|
1,5%
|
|
Onderwijs
|
5,1%
|
Financiën
|
1,5%
|
|
Welzijn
|
5,1%
|
|
De toekomst van de Vlaamse Rand
In een laatste vraag werd aan de stakeholders gevraagd om een score van 0 tot 10 te geven voor een aantal mogelijke beleidsmaatregelen. De antwoorden illustreren de complexe relatie tussen Brussel en de Vlaamse Rand.
|
Toekomst
|
Gemiddelde
|
Politici
|
Ambtenaren
|
Burgers
|
|
Betrokken bij projecten BHG
|
9,13
|
9,48
|
8,80
|
9,25
|
|
Betere samenwerking tussen 19
|
8,18
|
8,34
|
7,85
|
8,53
|
|
Nood samenwerking BHG
|
7,96
|
7,78
|
8,12
|
7,90
|
|
Randtoets nodig*
|
7,90
|
8,24
|
7,32
|
8,43
|
|
Apart statuut*
|
7,54
|
7,76
|
6,91
|
8,27
|
|
Samenwerkingsorgaan met BHG
|
7,54
|
7,57
|
7,46
|
7,65
|
|
Taalwet handhaven*
|
7,45
|
8,47
|
6,31
|
8,04
|
|
Samenwerking prima (Toekomstforum)
|
6,59
|
6,68
|
6,65
|
6,39
|
|
Uitbreiding Rand
|
6,06
|
6,10
|
5,91
|
6,23
|
|
Beleid prima
|
5,57
|
5,75
|
5,40
|
5,62
|
|
Taalwet versoepelen*
|
4,96
|
4,33
|
5,69
|
4,53
|
De stakeholders benadrukken hiermee het belang van een samenwerking met het BHG, maar dan liefst eerder projectmatig dan in een vaste structuur. Ook een betere samenwerking tussen de randgemeenten onderling is wenselijk. Het handhaven van de taalwetgeving komt bij de politici op de tweede plaats en is voor de anderen relatief minder belangrijk, zeker voor de ambtenaren, die ook significant meer gewonnen zijn voor een versoepeling van de taalwetgeving. Hoe hoger het diplomaniveau, hoe meer de stakeholders geneigd zijn de taalwetgeving minder strikt toe te passen.
Leeft er zoiets als een ‘randgevoel’ of ‘randidentiteit’?
|
Identificatie
|
Gemiddelde
|
Politici
|
Ambtenaren
|
Burgers
|
|
Nederlandstalig
|
9,48
|
9,76
|
9,20
|
9,58
|
|
Gemeente*
|
8,91
|
9,60
|
8,46
|
8,85
|
|
Vlaming*
|
8,83
|
9,74
|
7,94
|
9,17
|
|
Belg*
|
8,57
|
7,36
|
9,26
|
8,77
|
|
Europeaan
|
8,05
|
7,87
|
8,00
|
8,32
|
|
Wereldburger
|
7,99
|
7,98
|
8,21
|
7,69
|
|
Buurt*
|
7,85
|
8,54
|
7,01
|
8,33
|
|
Randbewoner*
|
7,34
|
9,12
|
5,69
|
7,83
|
|
Brusselaar
|
2,93
|
2,58
|
3,10
|
2,98
|
|
Franstalig
|
2,56
|
2,67
|
2,28
|
2,91
|
|
Waal
|
1,59
|
1,57
|
1,45
|
1,87
|
Uit de bevraging blijkt duidelijk dat van de bevraagden enkel lokale politici zich in grote mate identificeren als Randbewoner. De stakeholders zien zichzelf in eerste instantie als ‘Nederlandstalige’, als ‘inwoner van de gemeente’ en als ‘Vlaming’. Politici zien zich in volgorde van belangrijkheid als ‘Nederlandstalige’, ‘Vlaming’ en als ‘inwoner van hun gemeente’ gevolgd door een identificatie als ‘Randbewoner’. Ambtenaren zien zichzelf dan weer als ‘Belg’, ‘Nederlandstalige’ en ‘als inwoner van de gemeente’. Verder valt op: hoger het diploma, hoe minder men zich met ‘het lokale’ (buurt, gemeente) identificeert.